مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است

11 اوت 2021- یک تجزیه و تحلیل منتشر شده در مجله ی  Critical Reviews in Food Science and Nutritionنشان می دهد که خوردن گوشت قرمز مانند گوشت گوساله، یا بره، و همچنین گوشت های فرآوری شده از هر منبع حیوانی، با افزایش خطر ابتلا به بیماری ایسکمیک قلب- که با جریان خون ناکافی در قلب مشخص می شود- مرتبط است.

دانشمندان مدتهاست که می دانند یا مشکوک هستند که هم گوشت قرمز و هم گوشتهای فرآوری شده خطرات بی نظیری برای سلامتی دارند. به ویژه گوشت فرآوری شده، خطر مرگ را حتی در صورت مصرف متعادل افزایش می دهد، و مصرف گوشتهای قرمز و فرآوری شده با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط هستند. مطالعات دیگر نشان داده است که مصرف گوشت پرندگان، علاوه بر گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده، ممکن است خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی را افزایش دهد.

افزایش مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده با افزایش خطر بیماری های قلبی مرتبط است

در تجزیه و تحلیل اخیر، محققان قصد داشتند تا آنجایی که ممکن است به مرور مطالعاتی بپردازند که به رابطه ی بین گوشت قرمز، گوشت طیور و مصرف گوشتهای فرآوری شده و بیماری ایسکمیک قلب پرداخته اند. در 13 مطالعه، آنها شواهدی از ارتباط گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده با افزایش خطر ابتلا به این نوع بیماری قلبی یافتند. با افزایش 50 گرم (1.76 اونس) گوشت قرمز فرآوری نشده در هر روز، آنها افزایش 9 درصدی را در خطر ابتلا به بیماری ایسکمیک قلبی پیدا کردند. در صورت افزایش همین مقدار گوشت فرآوری شده در روز به رژیم غذایی، خطر ابتلا به بیماری ایسکمیک قلب 18 درصد افزایش می یابد. اما با افزایش مصرف گوشت طیور، خطر بیماری ایسکمیک قلبی افزایش نیافت.

محققان خاطرنشان کردند که ممکن است چندین دلیل بالقوه برای ارتباط مصرف گوشت قرمز یا فرآوری شده با افزایش خطر ابتلا به بیماری ایسکمیک قلب، وجود داشته باشد. یک دلیل این است که این نوع از گوشت ها دارای چربی اشباع بالایی هستند، که با سطوح بالای LDL در خون یا لیپوپروتئین با چگالی کم ( کلسترول بد) مرتبط است که یک عامل خطر شناخته شده برای بیماری های قلبی است. توضیح احتمالی دیگری که مختص گوشت قرمز و گوشت قرمز فرآوری شده است، وجود ماده ای شیمیایی به نام تری متیل آمین-اکسید (TMAO) در آنها است که ممکن است به تصلب شرایین یا تجمع رسوبات چربی در دیواره های داخلی رگ های خونی کمک کند. به یک توضیح بالقوه دیگر مربوط به گوشتهای فرآوری شده وجود سدیم فراوان در آنها است که می تواند به فشار خون بالا که یکی دیگر از عوامل خطر بیماری قلبی کمک کند. اما علیرغم همه این توضیحات بالقوه ، "مکانیسم های علیتی ویژه ای که گوشت قرمز و فرآوری شده را با بیماری ایسکمیک قلب مرتبط می کند، هنوز نامشخص است."

محققان نتیجه گیری کردند: شواهد قابل توجه حاصل از این بازنگری نشان می دهد که گوشت قرمز و فرآوری نشده، - نه گوشت طیور-، ممکن است از عوامل خطر بیماری های ایسکمیک قلبی باشند. آنها افزودند که این یافته ها مطابق با تجزیه و تحلیل های قبلی از مطالعات متعدد است، در حالی که عدم ارتباط بین مصرف گوشت طیور با خطر بیماری ایسکمیک قلبی، اولین بار است که از تجزیه و تحلیل مطالعات متعدد نتیجه گیری شده است.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/08/11/red-and-processed-meat-consumption-linked-to-increased-heart-disease-risk/